Lembaga Pelabuhan Melaka tetapkan kawasan labuhan khusus aktiviti ‘bunkering’ di Selat Melaka
Pengerusi LPM Datuk Koh Chin Han berkata saiz kawasan berkenaan, adalah kira-kira 15 kilometer persegi dengan kedalaman semula jadi antara 16 hingga 29 meter, yang akan dapat menampung lebih daripada 20 ‘Very Large Crude Carrier’ untuk tujuan bunker, pada bila-bila masa secara serentak.
“Kawasan labuhan khusus bagi aktiviti bunkering, terutamanya untuk kapal transit yang melalui Selat Melaka ini akan menjadi yang pertama seumpamanya di Malaysia.
“Model operasi dan pelaksanaan adalah serupa dengan yang ada di Fujairah, Gibraltar dan pelabuhan utama pindah kapal, yang terletak berhampiran dengan laluan utama perkapalan antarabangsa,” katanya dalam kenyataan di sini hari ini.
Beliau berkata Far East Bunkering Services (Melaka) Sdn Bhd (FEBS), telah dilantik untuk mengendalikan dan mengurus kawasan ini secara profesional.
Katanya LPM komited untuk memposisikan Malaysia sebagai lokasi baharu untuk aktiviti bunkering, dan usaha itu telah membuka peluang baharu kepada Malaysia, untuk membekalkan bunker berkualiti tinggi kepada kapal transit, yang melalui Selat Melaka dengan selamat dan cekap tanpa melengahkan jadual pelayaran mereka.
Sementara itu Pengarah FEBS Datuk Shahrull Allam Shah Abdul Halim berkata pihaknya komited, untuk melabur sehingga RM40 juta dalam pembangunan kawasan labuhan khusus tersebut, termasuk pelaksanaan Sistem Pengurusan Trafik Kapal (VTMS), mekanisme untuk menjaga kualiti dan kuantiti bunker yang dibekalkan, pencegahan pencemaran dan tumpahan minyak serta penyediaan lain-lain perkhidmatan marin.
Dengan pembangunan kawasan itu katanya, kira-kira lebih 100,000 kapal yang melalui Selat Melaka setiap tahun, akan mempunyai pilihan untuk singgah mendapatkan bekalan luar pesisir serta menjalankan semua perkhidmatan sampingan lain, termasuk pertukaran kru kapal, sokongan luar pesisir dan perkhidmatan logistik di satu lokasi setempat.
Dalam pada itu Menteri Pengangkutan Datuk Seri Dr Wee Ka Siong berkata beliau yakin kawasan itu akan berkembang menjadi salah satu pelabuhan bunker pilihan di rantau ini dan membantu Malaysia mengembangkan industri bunker dan maritim secara lebih meluas.
Beliau berkata ini kerana kawasan labuhan khusus aktiviti bunkering itu yang terletak di kedudukan strategik iaitu di tengah Selat Melaka mempunyai kelebihan daya saing sebagai pusat sehenti untuk menarik kapal transit bagi memenuhi semua keperluan mereka.
“Selat Melaka, sebagai laluan perdagangan tersibuk di dunia yang menghubungkan timur dan barat, akan memberikan kawasan labuhan khusus aktiviti bunkering peluang yang besar, untuk memenuhi keperluan perkapalan yang semakin meningkat seperti bunkering dan perkhidmatan sampingan yang belum diterokai sebelum ini.
“Kementerian Pengangkutan mengucapkan setinggi tahniah kepada LPM, di atas inisiatif menyediakan perkhidmatan sokongan kepada perkapalan antarabangsa, sebagai sebahagian daripada usaha kerajaan untuk mengembalikan semula zaman kegemilangan Melaka, sebagai hab perdagangan maritim antarabangsa yang penting,” katanya. – BERNAMA
Langgani saluran Telegram kami untuk dapatkan berita-berita yang terkini.