Abaikan panggilan tidak dikenali untuk elak kerugian – Polis
Beliau berkata ini kerana telah terbukti dengan menjawab satu panggilan berdurasi kurang daripada 10 minit, ia boleh menyebabkan seseorang kerugian puluhan ribu ringgit.
Untuk itu, beliau menyarankan pihak bank untuk mencari kaedah yang lebih efektif untuk berurusan dengan pelanggan, terutamanya melibatkan urusan melalui panggilan telefon.
“Pihak bank menggunakan ejen khidmat pelanggan untuk menghubungi pelanggan bagi urusan perbankan mereka dan bagi pengesahan, pelanggan kebiasaannya akan diminta empat angka akhir kad pengenalan.
“Pengesahan jenis ini adalah mengelirukan, kerana penipu juga menggunakan taktik yang sama. Kita menasihatkan orang ramai supaya jangan mengesahkan apa-apa maklumat peribadi, kerana ia akan mendedahkan kepada kemungkinan menjadi mangsa scammer,” katanya.
Dalam pada itu, Ramli turut mengalakkan orang ramai untuk menyebarkan informasi mengenai taktik penipuan dalam talian pada ahli keluarga, supaya menimbulkan kesedaran.
“Perkongsian semua jenis modus operandi (penipuan) dengan ahli keluarga semasa ziarah menziarahi di hari raya di mana sebaran komunikasi secara bersemuka adalah lebih berkesan untuk memberi kesedaran antara satu sama lain,” katanya. – BERNAMA
Langgani saluran Telegram kami untuk dapatkan berita-berita yang terkini.