Larangan Ahli Dewan Rakyat tukar parti pastikan kestabilan politik – PM Ismail Sabri
KUALA LUMPUR, 27 Julai – Kerajaan hari ini membentangkan pindaan Perlembagaan Persekutuan bagi mewujudkan peruntukan larangan Ahli Dewan Rakyat bertukar parti yang bertujuan memastikan kestabilan politik dan mengelakkan negara terus berdepan krisis politik yang tiada berkesudahan.
Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob ketika membentangkan Rang Undang-Undang Perlembagaan (Pindaan) (No. 3) 2022 di Dewan Rakyat hari ini berkata pindaan itu juga untuk memberikan mesej yang jelas kepada setiap Ahli Dewan Rakyat supaya berpegang kepada prinsip parti yang diwakili.
Beliau berkata pindaan yang mencatat sejarah besar negara itu adalah untuk melindungi mandat rakyat yang memberi undi serta kepercayaan tinggi kepada Ahli Dewan Rakyat ketika proses pilihan raya.
“Selain itu, saya yakin rang undang-undang ini juga mampu menghentikan tindakan mana-mana pihak yang dipilih dan dilantik daripada bertukar parti tanpa sebab kukuh atau alasan munasabah, sekali gus memastikan kestabilan politik negara untuk suatu jangka masa panjang,” katanya.
Perdana Menteri berkata kerajaan memandang serius tindakan bertukar parti, ‘lompat parti’, ‘defection’, ‘party jumping’ atau ‘floor crossing’ yang telah menimbulkan banyak perdebatan dan polemik dalam kalangan masyarakat umum kerana ia melibatkan mandat dan kepercayaan rakyat yang memilih wakil mereka di Dewan Rakyat.
Justeru, bagi membuktikan keseriusan kerajaan dalam perkara itu Perdana Menteri berkata, Jemaah Menteri bersetuju merealisasikan pindaan perlembagaan berkenaan larangan Ahli Dewan Rakyat bertukar parti.
Ismail Sabri berkata penggubalan rang undang-undang itu mengambil masa hampir setahun dan proses penggubalannya bukan mudah kerana melibatkan masa, tenaga dan komitmen semua pihak terlibat iaitu Jawatankuasa Pilihan Khas, Bahagian Hal Ehwal Undang-Undang Jabatan Perdana Menteri, Jabatan Peguam Negara dan Parlimen Malaysia.
Katanya sokongan semua Ahli Parlimen kepada pindaan rang undang-undang itu amat penting memandangkan keperluan Fasal (3) Perkara 159 yang tertakluk kepada Fasal (4) Perkara 10 Perlembagaan Persekutuan memerlukan sokongan tidak kurang dari dua pertiga atau 148 (jumlah minimum) daripada jumlah Ahli Majlis Parlimen.
“Besarlah harapan saya agar rang undang-undang ini dapat disokong dan diluluskan sebulat suara oleh Ahli-ahli Dewan Rakyat dengan berteraskan semangat Keluarga Malaysia. Rang undang-undang ini merupakan satu sejarah besar negara kerana ia dihasilkan melalui perundingan dan perbincangan di antara kedua-dua belah pihak iaitu kerajaan dan pembangkang.
“Semoga rang undang-undang ini berupaya melakar sejarah sepertimana Pindaan Perlembagaan Berkaitan Perjanjian Malaysia Tahun 1963 yang memperoleh sokongan penuh daripada semua Ahli-ahli Parlimen yang berjiwa besar,” katanya.
Perenggan 1 bertujuan untuk memasukkan kuasa Yang di-Pertuan Agong untuk menetapkan tarikh permulaan kuat kuasa akta yang dicadangkan berkenaan dengan fasal 6, iaitu Yang di-Pertuan Agong boleh, dengan persetujuan Raja atau Yang Dipertua Negeri bagi suatu Negeri, menetapkan tarikh permulaan kuat kuasa bagi fasal itu dalam Negeri itu.
“Dalam erti kata lain, perenggan ini memberikan ruang kepada kerajaan negeri/Dewan Undangan Negeri untuk melaksanakan peruntukan larangan Ahli Dewan Rakyat bertukar parti melalui pindaan Perlembagaan Negeri, tertakluk persetujuan Raja atau Yang Dipertua Negeri,” katanya.
Sementara itu Ismail Sabri berkata pertimbangan sewajarnya dan perbincangan lanjut dibuat Jawatankuasa Pilihan Khas Menimbang Rang Undang-Undang Perlembagaan (Pindaan) (No. 3) 2022 dan Mengenai Peruntukan Larangan Ahli Dewan Rakyat Bertukar Parti terhadap semua persoalan berbangkit berkaitan rang undang-undang itu.
Ia termasuk implikasi penggubalan peruntukan-peruntukan tertentu berkaitan perkara itu kepada Ahli Dewan Rakyat.
“Jawatankuasa Pilihan Khas juga menerima pandangan bertulis daripada pelbagai pihak termasuk NGO, CSO, ahli akademik dan parti politik, antaranya The Coalition for Clean and Fair Elections (BERSIH), Transparency International Malaysia (TI-M) dan Malaysia 5 Centre for Constitutionalism and Human Rights (MCCHR).
“Kesemua input dan pandangan yang diterima daripada ahli-ahli Jemaah Menteri, NGO, CSO, ahli akademik dan parti politik itu diteliti dan dibincangkan dalam mesyuarat-mesyuarat Jawatankuasa Pilihan Khas,” katanya. – BERNAMA
Langgani saluran Telegram kami untuk dapatkan berita-berita yang terkini.